Yucca Root - Beberapa Kegunaan herba dan Resipi

Yucca Root - Beberapa Kegunaan herba dan Resipi

Nama saintifik: Yucca spp. Keluarga: Agavaceae

Nama biasa: Yucca, ubi kayu, ubi kayu, Mojave (Mohave) Yucca, Bahasa Sepanyol Bayonet, Candle Tuhan kami, Joshua Tree, Datil, Adam's-jarum, Mole, sabun Weed, Whipple Plant, atau Dagger Plant

Yucca: Latar Belakang

The Yucca akar ubi adalah, sayur-sayuran tropika berkanji putih dengan kasar kulit seperti kulit menyerupai ubi keledek sempit yang panjang. Yucca berasal dari gersang, kawasan padang pasir di Afrika, Asia, Amerika Latin, Amerika Syarikat barat daya, Florida, California, Mexico, dan Caribbean. Dari segi sejarah, orang asli Amerika di Barat Daya Amerika Syarikat telah menggunakan tumbuhan Yucca, termasuk buah-buahan, bunga, dan daun, untuk perubatan, pemakanan (makanan ruji), dan tenunan (fiber material) nilai. Yucca telah digunakan oleh penduduk asli Amerika, sehingga ke hari ini, untuk membuat bakul, tali pinggang, pakaian (kain), tali, topi, tikar, selipar, dan tali. Pengetahuan asal mereka herba dan kebijaksanaan membawa mereka untuk dapat menapai buah Yucca dan ekstrak daun untuk membuat minuman mereka digunakan dalam upacara spiritual dan ritual. Botani bercakap, loji Yucca yang sebelum ini diklasifikasikan di Liliaceae (Lily) keluarga tetapi sekarang tepat diletakkan di dalam keluarga Agavaceae itu.

Yucca mengandungi vitamin A, B, dan C, kalsium, tembaga, besi, mangan, fosforus, kalium, dan kepekatan besar steroid saponin (sumber semula jadi kortison biasanya dihasilkan oleh kelenjar adrenal dan mempunyai yang tersendiri berbuih ciri) yang menjadikan untuk yang lebih baik berbuih apabila digunakan sebagai sabun herba semulajadi, mencuci badan, syampu dan pembersih. Saponin juga mempunyai anti-kulat, anti-bakteria, anti-radang, antioksida, bebas gluten, dan sifat-sifat emolien sebagai contoh. Kilang Yucca mempunyai kesihatan yang lebih memberi manfaat holistik dan harta Ayurveda, biokimia, farmakologi, dan maklumat toksikologi yang tidak akan dibincangkan di sini pada masa ini.

Berikut adalah beberapa "olde masa" saya resipi herba untuk losyen akar Yucca, basuh syampu / badan dan mencuci sabun / tangan:

I. Losyen

Akar Lotion Yucca saya berfungsi dengan baik sebagai pelembap kulit semasa ini, bulan sejuk kering Kejatuhan dan Musim Sejuk.

Bahan-bahan:

1 Yucca Root
1 Aloe Vera Leaf (menggunakan gel dalaman)
1-2 Tsp Extra Virgin Olive Oil
3/2 cawan Spring Air (Distilled Water akan dilakukan sebagai pemain gantian)
1/4 Piala Lanolin
5-10 titis Berberis vulgaris Extract (Barberry) atau Ekstrak Oregon Grape (Mahonia aquifolium, Berberidaceae; menggunakan ini sebagai antiseptik semula jadi dan bahan pengawet)
1 Muslin Meneran kain
1 Glass Pot
1 sudu kayu
1 disterilkan pemegang plastik dengan penutup
Penyediaan:
Bawa 2-3 cawan Spring Water sehingga mendidih.
Potong akar Yucca kepada empat, bilas, dan kemudian rebus sehingga akar Yucca putih dan lembik, kacau secara berkala.
Biarkan sejuk Yucca Root maka ketegangan menggunakan Muslin Meneran Kain.
Menambah bahan-bahan lain di dalam dan kacau bersungguh-sungguh.
Tuang losyen ke dalam pemegang plastik disterilkan dengan tudung.
Nota: Anda boleh menggunakan minyak pati kegemaran anda jika anda ingin losyen anda yang akan wangi.

II. Syampu & Badan

Peel kulit luar dari 2 atau 3 ubi akar Yucca (menggunakan lebih jika anda ingin banyak).

Chop akar putih dadu sangat kecil.

Tambah kiub Yucca untuk 1 liter air atau air mineral kemudian rebus sehingga akar Yucca menjadi sangat lembut dan lembik; reneh akar sehingga ia mengurangkan konsisten yang anda mahu (tebal atau tipis). Biarkan ramuan ini menyejuk ke suhu bilik sebelum menggunakannya! Setelah sejuk, gunakan sebagai syampu atau badan basuh.

III. Sabun Tangan

Sebagai sabun tangan atau mencuci tangan, anda boleh dicincang daun Yucca atau mengupas kulit luar ubi kemudian gosok mereka bersama-sama di antara tapak tangan anda dengan air untuk membentuk berbuih.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar