Mulut Kering 101

Mulut Kering 101

Kadang-kadang, setiap orang mungkin mengalami mulut kering. Ini selalunya terjadi apabila seseorang itu saraf, tegang atau di bawah tekanan. Tetapi mengeringkan mulut boleh menjadi agak bermasalah jika anda mengalami ia untuk jangka masa yang lebih panjang atau lebih kerap daripada biasa.

Melekit, perasaan kering mulut, dahaga yang kerap, luka di mulut atau di dalam kulit berpecah di sudut-sudut mulut, bibir retak, lidah kering dan merah, kesukaran untuk merasa, mengunyah dan menelan, serak, saluran hidung kering, sakit tekak dan nafas berbau adalah beberapa petunjuk daripada mulut kering.

Air liur menyimpan mulut yang basah. Ia membantu menghadamkan makanan, melindungi gigi daripada reput, mencegah jangkitan dengan mengawal bakteria dan kulat di dalam mulut, dan membuat ia mungkin bagi kita untuk mengunyah dan menelan. Tidak mempunyai air liur yang cukup boleh meningkatkan risiko kerosakan gigi dan jangkitan lain di dalam mulut. Kesukaran untuk mengunyah dan menelan boleh menghalang badan daripada mendapat khasiat sebanyak yang diperlukan.

Sesetengah orang berfikir ia adalah sebahagian proses penuaan. Tetapi ia tidak! Namun orang lain mungkin merasa gejala mulut yang kering walaupun kelenjar air liur mereka berfungsi dengan betul. Orang dengan gangguan tertentu seperti penyakit Alzheimer atau mereka yang telah mengalami strok tidak mungkin merasa rasa basah di dalam mulut mereka dan berfikir ia kering walaupun ia tidak.

Apa yang perlu dilakukan jika anda berfikir anda mengalami mulut kering? Menghirup air dengan lebih kerap. Elakkan minuman dengan kafein (kopi, teh dan soda). Kafein mengeringkan mulut. Menghirup air semasa makan. Ini akan membantu membuat mengunyah dan menelan lebih mudah. Anda boleh mengunyah gula-gula getah tanpa gula atau menghisap gula-gula tanpa gula untuk merangsang aliran air liur. Sitrus, kayu manis atau pudina berperisa gula-gula boleh melakukan silap mata! Jangan merokok tembakau atau minum arak. Mereka meningkatkan risiko kepada mulut kering. Berhati-hati dengan pedas dan masin makanan yang boleh menyebabkan rasa sakit apabila anda mempunyai mulut kering dan jauhilah mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar