Properties Ginger - Sejarah, perubatan dan faedah-faedah Penanaman

Properties Ginger - Sejarah, perubatan dan faedah-faedah Penanaman

Adakah anda suka roti halia? Impikan sambil menambah rasa halia indah untuk pai labu anda? Kemudian halia yang semakin meningkat mungkin hanya tiket untuk anda. 'Halia' adalah sebenarnya rhizome (The batang bawah tanah yang menyediakan asas untuk seluruh tumbuhan berkembang dari) tumbuhan Zingiber officinale itu.

Sejarah Ginger

Yang pertama menyebut halia iaitu tarikh digunakan kembali lebih daripada 3000 tahun. Rujukan ini pertama yang ditemui di Asia Tengah. Sedangkan hari ini kita sering merujuk kepada halia sebagai 'tangan,' rekod-rekod ini merujuk kepadanya sebagai 'tanduk'. Asia juga rantau pertama untuk mula aktif memupuk dan menyebarkan ia di dunia melalui laluan perdagangan India.

Hanya pada ekspedisi Marco Polo bahawa halia mencapai populariti di Eropah. Ia mula dijadikan roti halia dan rekod yang penuh dengan rujukan kepada pameran dan karnival menjual makanan ini. ia tidak lama sebelum popularitinya meningkat begitu banyak bahawa baginda sendiri mula menikmati ia. Ramai penulis memetik penggunaan Queen Elizabeth I lelaki roti halia sebagai menunjukkan bahawa dia mencipta manis! Dengan kelulusan diraja roti halia menjadi sebahagian tetap masakan Britain.

Berkembang Ginger

Kebanyakan orang membeli halia mereka sebagai rizom dan tumbuh tumbuhan dari sana. Apabila anda membeli halia untuk berkembang memastikan bahawa ia mempunyai banyak 'jari' (unjuran) yang mungkin, kerana masing-masing 'jari' akan tumbuh menjadi tumbuhan penuh. Anda akan mahu untuk mula berkembang halia anda di akhir musim sejuk di dalam rumah, kemudian memindahkannya di luar pada musim bunga lewat apabila ia adalah di luar panas

Apabila anda memilih periuk, anda akan mahu satu yang sekurang-kurangnya dua kali ganda saiz rhizome. Mengisi periuk dengan pot tanah, berhati-hati untuk meninggalkan beberapa sentimeter di bahagian atas. Halia ini akan pergi di atas tanah. Jangan bimbang jika ini seolah-olah pelik, ia adalah penting untuk pertumbuhan awal. Sekarang anda hanya perlu air dengan kerap. Nasib baik halia tidak memerlukan cahaya matahari langsung, jadi anda boleh tumbuh di kawasan yang teduh.

Selepas 3-4 bulan, ia adalah masa untuk menuai. Akar baru biasanya akan mempunyai rasa yang lebih baik, supaya anda akan mahu untuk menuai mereka. Ia adalah paling mudah untuk hanya trim off bit yang anda perlukan apabila anda memerlukannya. Kebanyakan tukang kebun tidak menggunakan akar yang lebih tua dan membuang mereka keluar pada akhir musim ini!

Properties Ginger

Pernah tertanya-tanya mengapa halia begitu lazat? Ahli-ahli sains telah menemui sebatian dalam rhizome dikenali sebagai 'gingerol. Menariknya ia berubah apabila halia masak, yang menjelaskan mengapa halia dimasak bau dan rasa yang berbeza untuk jenis mentah. Kompaun ini adalah kimia yang serupa dengan 'capsaicin' yang terdapat dalam lada cili, jadi anda pasti tahu mengapa halia mempunyai apa-apa tendangan!

Zingiber officinale besar sebagai herba hiasan. Ia mempunyai bunga kecil kuning dan pergi hebat dengan kebanyakan landskap.

Sejak sekian lama ramai orang telah menggunakan halia sebagai herba perubatan. Kegunaan perubatan halia yang luas:

* Arthritis. Halia telah dikaitkan dengan kelegaan daripada kesakitan keadaan ini.
* Penyakit jantung. Orang yang makan makanan yang kaya dengan halia telah didapati mempunyai darah nipis dan kolesterol badan yang lebih rendah daripada mereka yang tidak. Oleh itu halia akan membantu mereka yang mempunyai penyakit jantung yang kronik. Walau bagaimanapun ia tidak semua berita baik, kerana halia ini mengganggu dengan kesan ubat-ubatan seperti warfarin, jadi orang ho telah menjalani pembedahan jantung perlu mendapat nasihat doktor.
* Penyakit. Ujian telah menunjukkan hasil yang positif kepada kedua-dua ibu-to-be hamil dan orang yang mabuk laut. Halia bukan sahaja mengurangkan rasa mual, tetapi juga mengurangkan kebarangkalian sebenarnya sakit!
* Diabetes. Ujian telah setakat ini hanya diuji pada tikus, tetapi penyelidikan nampak cerah dan tidak lama lagi kita boleh melihat halia yang disyorkan untuk pesakit kencing manis.
* Sejuk dan selesema. Sebagai tisane (Dalam teh) halia mengurangkan tanda-tanda selsema dan adalah sangat bermanfaat dalam mengurangkan kesakitan sakit tekak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar