Pelan Tindakan Untuk Selesema Babi

Pelan Tindakan Untuk Selesema Babi

Sukar untuk membezakan antara Selesema Babi dan selesema musim sejuk bermusim kerana begitu banyak tanda-tanda yang sama. Terdapat pelbagai gejala yang termasuk demam panas, batuk, sakit tekak, hidung berair, sakit badan, sakit kepala, sejuk dan kelesuan. Selesema Babi, secara rasmi dikenali sebagai Influenza A H1N1 adalah benar-benar hanya disahkan apabila ujian darah menghasilkan hasil positif dengan virus itu. Selesema Babi adalah sangat mudah berjangkit dan kita telah melihat ia merebak di seluruh dunia dengan pantas. Dengan musim sejuk semakin hampir di hemisfera Utara akan ada banyak lagi kes-kes.

Gejala-gejala yang paling teruk seolah-olah berlangsung kira-kira 5 hari tetapi gejala sisa terutama batuk boleh pergi untuk satu atau dua minggu atau lebih. Walaupun ramai mangsa Selesema Babi pulih agak cepat dan ada yang mempunyai juga melaporkan bahawa ia adalah ringan untuk mereka yang lain boleh terjejas teruk. Kanak-kanak kecil, orang tua, wanita mengandung dan mereka yang mempunyai masalah kesihatan jangka panjang boleh menjadi sangat sakit. Jarang sekali orang yang sihat mati dari Selesema Babi tetapi ia tidak mustahil dan oleh itu ia adalah penting bahawa semua orang mengambil langkah berjaga-jaga akal untuk memperlahankan penularan penyakit ini.

Bagi kebanyakan orang Selesema Babi boleh diuruskan di rumah dengan yang lain, cecair yang banyak dan dengan ubat untuk mengurangkan keterukan gejala. Langkah-langkah praktikal seperti tinggal jauh dari tempat kerja atau sekolah membantu mencegah penyebaran semua kes selesema. Membasuh tangan dengan kerap dan menggunakan dan melupuskan tisu secara bersih selepas digunakan adalah langkah-langkah mudah dan waras. Memakai topeng muka adalah perkara yang betul untuk dilakukan apabila memasuki kawasan berisiko tinggi seperti lapangan terbang, bas atau stesen kereta api dan hospital.

Kehidupan diteruskan bagaimanapun dan ia seolah-olah bahawa kebanyakan orang hanya boleh memegang dalam keadaan berjaga-jaga untuk masa yang singkat sebelum menjatuhkan pengawal mereka. Walaupun anda dan keluarga anda boleh terus bertindak teliti dan berhati-hati untuk mengelakkan penyebaran penyakit yang lain tidak lama lagi kembali ke tahap yang lebih rendah kewaspadaan. Yang paling penting ada satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan dan itulah sistem pencegahan penyakit semula jadi anda sendiri - imuniti anda.

Anda sudah boleh menjaga kesihatan anda dengan memastikan bahawa anda makan makanan yang berkualiti tinggi kebanyakan masa, anda mendapat banyak rehat dan bersantai yang akhirnya dapat hidup dengan cara yang sihat. Sebarang kelakuan yang merendahkan imuniti seperti merokok, dadah dan alkohol, terlalu banyak lewat malam dan diet tempat makanan ringan anda pada risiko yang lebih besar untuk menangkap penyakit berjangkit.

Gaya hidup yang sihat dan pemakanan ditambah dengan produk yang menyokong sistem imun adalah berbaloi. Dalam amalan saya sebagai seorang ahli farmasi runcit Saya sedang terdedah kepada jangkitan, terutama pernafasan setiap hari dan bukan sahaja hanya sepanjang musim sejuk. Selama bertahun-tahun saya sendiri telah mencuba hampir setiap makanan tambahan dengan ciri-ciri meningkatkan imun. Sesetengah produk lebih hyped tetapi ada beberapa yang menawarkan faedah yang tulen dalam pengalaman saya.

Saya suka untuk memulakan dengan Vitamin C kerana ia bertindak seperti bahan api untuk sel-sel darah putih. Saya telah menggunakan ekstrak bawang putih berumur terkenal sebagai makanan tambahan seharian bagi tahun sekarang kerana ia membantu menyokong sistem imun dan nisbah kolesterol baik. Saya juga telah mengambil ia berjaya dalam dos yang tinggi apabila saya mempunyai sejuk berat. Echinacea boleh berguna tetapi saya hanya akan mengambil jika saya tidak boleh mendapatkan sesuatu yang lebih baik seperti Andrographis. Perkataan-hati mengenai ubat-ubat herba: Wanita hamil tidak perlu mengambil ubat-ubat herba secara umum kerana terdapat sangat sedikit bukti untuk menyokong keselamatan mereka. Dalam kes Andrographis ia adalah berbahaya kepada janin. Sentiasa mendidik diri sendiri dengan memohon nasihat sebelum mengambil ubat herba.

Dalam tempoh 18 bulan yang lepas saya percaya saya telah menemui sesuatu yang lebih baik untuk meningkatkan imuniti. Herba Afrika Selatan, sidoides Pelargonium pasti memendekkan tempoh dan tahap selesema dan flu. Saya mengambil setiap hari semasa musim sejuk dan jika saya berasa letih atau lari ke bawah dalam masa musim panas, saya juga akan mengambil yang sekali-sekala. Biasanya perasaan yang sejuk yang akan berlaku akan hilang dalam masa beberapa jam.

Kolostrum juga meningkatkan sistem imun dan mempunyai banyak kegunaan lain yang berfaedah. Cabutan dilakukan dengan kolostrum dengan ciri-ciri menyekat virus baru-baru ini menjadi ada. Ekstrak dalam bentuk di bawah semburan lidah, adalah selamat untuk semua peringkat umur dan tiada diketahui kesan sampingan. Ia amat berkesan terhadap semua virus selesema termasuk Selesema Babi. Bahan aktif, Proline Rich Polypeptides memerlukan 70kg tulen New Zealand serbuk kolostrum untuk menghasilkan 1kg produk aktif. Ia berfungsi dengan menghalang virus daripada memasuki melalui dinding sel. Virus memerlukan bahan genetik yang terdapat dalam pusat sel untuk membiak dan jika ini dihalang kemudian virus tidak boleh merebak dan mempunyai sedikit kesan pada badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar